چگونه قرارداد بنویسیم و چه مواردی را باید در نوشتن قرارداد رعایت کنیم؟

1398/03/26

وکیل ملکی

جهت مشاوره حضوری و یا  درخواست وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید
09220583118

 

چگونه قرارداد بنویسیم و چه مواردی را باید در قراردادنویسی رعایت کنیم؟

 

همان‌طور که می‌دانید، قرارداد نویسی یک امر تخصصی و حساس است. برای این‌که یک قرارداد بی‌نقص بنویسید؛ لازم است که از تمام جزئیات قراداد نویسی آگاه شوید تا هیچ چیزی از قلم نیافتد و ضرری متوجه شما نباشد. البته که خیلی بهتر است برای نوشتن قرارداد بی عیب و نقص نزد یک متخصص در امور قراردادها مراجعه کنید ولی برای آشنایی با کلیات قرارداد نویسی خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم .در ابتدا به مفهوم قرارداد می پردازیم و سپس تمام مواردی که به شما کمک می کند تا یک قرارداد محکم و قوی را امضا کنید را بیان میکنیم.

 

تعریف قرارداد

قرارداد یک تعهد حقوقی بین یک یا چند نفر یا میان اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت ها و موسسات و ادارت دولتی و غیر دولتی بوده که بسته به نوع آن فرمت و موارد ذکر شده در آن متفاوت است .

 

حتما بخوانید: دو شرط قراردادی بسیار مهم که باید در قراردادهای ملکی بگنجانید

 

اگر عقد قرارداد بین اشخاص حقیقی باشد باید چه مواردی رعایت گردد ؟

اگر قرارداد بین یک یا چند شخص حقیقی منعقد شود باید در درجه اول سن بلوغ و عقل رس بودن تمامی طرفین و ممنوع معامله نبودن آنها بررسی و از ان اطمینان حاصل شود چون در غیر این صورت قرارداد خود به خود ارزش قانونی نخواهد داشت .

اگر عقد قرارداد بین اشخاص حقیقی باشد باید رضایت کلیه افراد طرف قرارداد وجود داشته و اجبار و تهدید یا تطمیع در کار نباشد .

در عقد قرارداد بین اشخاص حقیقی هیچ گونه اهانتی به هیچکدام از افراد طرف معامله وارد نشود .

هنگامی که قراردادی بین اشخاص حقیقی منعقد میشود باید موضوع مورد معامله به صراحت در متن آن مشخص باشد و ابهامی در کار نباشد .

معامله بین اشخاص حقیقی باید کاملا مشروع و قانونی بوده و معامله ای که در آن کار غیر قانونی و غیر انسانی انجام شود خود به خود ارزش قانونی نخواهد داشت و همه طرفین در مقابل قانون مسئول خواهند بود .

 

بیشتر بدانید_ 20 نکته مهمی که در هنگام تنظیم قرارداد اجاره باید بدانید

 

در عقد قرارداد بین اشخاص حقوقی باید چه مواردی رعایت گردد ؟

در درجه اول کسانی باید پشت میز قراداد بنشینند که حق امضا و عقد قرارداد به صورت رسمی داشته باشند

عقد قرارداد بین اشخاص حقوقی در صورتی مورد اعتماد است که ارزش اقتصادی و مالی داشته باشد

مثل قراداد بین اشخاص حقیقی باید موضوع مورد معامله و قرارداد به طور کامل روشن و صریح بوده و ابهامی در کار نباشد .

اگر قراداد مثلا در مورد چیزی باشد که هنوز تولید یا ایجاد نشده است مثلا وقتی قراداد پیش خرید برای محصولی بسته میشود باید مشخصات محصول با جزییات کامل و تعداد و تمام موراد مربوط به ان در قرارداد قید شود .

در عقد قرارداد بین اشخاص حقوقی باید صاحب مال یا نماینده قانونی آن حضور داشته تا قرارداد رسمی و قانونی باشد در غیر این صورت تصرف در مال غیر محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت .

در عقد قرارداد بین اشخاص حقیقی یا حقوقی باید مدت قرارداد روشن باشد
در عقد قرارداد باید مدت زمان ان کاملا معلوم باشد . اگر قرارداد برای ارائه کار تولیدی یا خدماتی و غیره باشد باید مدت زمان آن در قرارداد قید شود و برای اشخاص حقیقی و حقوقی هم تفاوت نمی کند.

در عقد قرارداد باید مبلغ قرارداد معلوم باشد
در متن عقد قرارداد باید ثمن معامله یا مبلغ رد و بدل شده و جزییات تعهدات مالی آن مشخص شده باشد . اینکه چه سقفی از هزینه ها بر عهده چه کسی می باشد و سایر موراد مالی دیگر هم همینطور

محل انجام مورد معامله باید مشخص باشد
مثلا گاهی محل معامله تهران و محل اجرای مورد معامله باید اهواز باشد این مسایل باید دقیقا در قرارداد ذکر شود و معلوم باشد.

حق فسخ قرارداد باید در قرارداد معلوم باشد
اگر طرفین معامله برای اجرای قراداد نیازمند فراهم شدن شرایطی هستند و تمایل دارند که در صورت عدم مهیا شدن این شرایط قرارداد فسخ شود باید حق ان را در قرارداد قید نمایند و شرایط آن را تعیین کنند .

پس به طور کلی در عقد قرارداد عناوین ذیل باید وجود داشته باشد :

عنوان قرارداد ، تعریف ، طرفین قرارداد ، موضوع قرارداد ، مدت قرارداد ، مبلغ قرارداد ، شرایط قرارداد ، تعهدات طرفین ،تضمین ها ، حل و فصل اختلافات ، اصلاح قرارداد ، محرمانگی ، خاتمه قرارداد ،تعداد صفحات و نسخ و ضمائم و پیوست ها مشخص باشد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی  کلیک کنید

درخواست مشاوره